Reputatie CEO beïnvloedt marktwaarde bedrijf

Leidinggevenden schrijven 44 procent van de marktwaarde van hun bedrijf toe aan de reputatie van hun CEO. Daarnaast trekt én behoudt een sterke reputatie van de bestuursvoorzitter werknemers. De reputatie van de CEO is bovendien van belang voor het eindresultaat.

Deze gegevens zijn afkomstig uit The CEO Reputation Premium: Gaining Advantage in the Engagement Era, uitgevoerd door Weber Shandwick. Het online onderzoek is gehouden onder meer dan 1.700 senior leidinggevenden in negentien landen verspreid over Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns-Amerika.

Waarom de reputatie van een CEO belangrijk is

De reputatie van de CEO is van belang voor het succes en het concurrerend vermogen van een organisatie. Senior leidinggevenden zijn het hierover eens in het onderzoek: gemiddeld schrijven ze bijna de helft (45 procent) van hun bedrijfsreputatie toe aan de reputatie van hun CEO. Dit onlosmakelijke verband tussen CEO- en bedrijfsreputatie zal nog stijgen, gezien 50 procent van de leidinggevenden denkt dat de reputatie van de CEO nog belangrijker wordt de komende jaren.

Betrokkenheid van de CEO is het nieuwe mandaat

Belangrijke is een keuze te maken tussen de verschillende beschikbare platformen die van belang zijn voor de reputatie van de CEO. Het overgrote deel van de senior leidinggevenden (82 procent) beschouwt lezingen als prioriteit nummer één voor het contact met externe stakeholders, daarnaast zijn er veel andere mogelijkheden voor de CEO profilering:

  • Externe zichtbaarheid activiteiten die belangrijk zijn voor CEO’s
  • Spreken op evenementen (binnen- en buiten de sector)
  • Toegankelijk zijn voor nieuwsmedia
  • Zichtbaar zijn op de website van het bedrijf
  • Nieuwe inzichten en trends delen met het publiek
  • Actief zijn in de lokale gemeenschap
  • Zichtbaar zijn op het videokanaal van het bedrijf
  • Het invullen van leiderschapsposities buiten het bedrijf
  • Publiekelijk een standpunt innemen over zaken die de maatschappij of algemeen belang beinvloeden
  • Actief zijn op social media
  • Publiekelijk een standpunt innemen over beleids- en politieke zaken

Jaren geleden verwarden CEO’s en hun adviseurs CEO zichtbaarheid met CEO beroemdheid. Het gaat nu niet over CEO beroemdheid, maar over CEO geloofwaardigheid – dat opgebouwd wordt via meerdere kanalen en waarde toevoegt binnen en buiten de organisatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.