Denken in scenario’s

Deze week was Wim Broekman te gast bij een congres van VPRA-collega Issuemakers in Amstelveen. Voor de zesde keer organiseerde dit bureau een congres waarin de nationale thema’s in beeld werden gebracht. Inleider Frits Wester beschreef het kortweg als “de onderwerpen waar je iets van moet vinden bij de koffieautomaat”.

Rode draad tijdens de bijeenkomst was het belang van scenariodenken. Denken in scenario’s zou een belangrijk onderdeel horen te zijn binnen de dagelijkse werkzaamheden van veel organisaties. Proactief bedenken over wat er kan gebeuren in je omgeving. Of wat je doel is. Het in kaart brengen van mogelijke scenario’s vormt de basis voor het maken van goede strategische keuzes. Daarbij valt veel leren van andere werelden, bijvoorbeeld science fiction en de militaire wereld (met de manier waarop oorlogen worden voorbereid). Bij reputatiebehartiging en binnen communicatie is volgens mij het scenariodenken van grote waarde bij het kunnen invullen van een offensieve aanpak. Het heel bewust in kaart hebben van de mogelijkheden en daar dan op inspelen.

De uitkomsten van het gepresenteerde issuebarometeronderzoek bleken heel herkenbaar. Nederlanders maken zich op dit moment het meest zorgen over het wereldwijde terrorisme en extremisme. Van de ondervraagden zet 30% dit issue in de top drie van meest belangrijke issues waarover zij zich zorgen maken. Daarnaast is de gezondheidszorg een thema dat veel mensen bezighoudt, met name de kosten van de zorg (24%), de kwaliteit van de ouderen- en gehandicaptenzorg (14%) en het afbrokkelen van de sociale zekerheid (12%). Zorg over de invloed van de Islam in Nederland (14%) completeert de top vijf van issues waarover mensen zich druk maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.